top of page
  • תמונת הסופר/תidan abuhav

פשעי מלחמה בעזה?

האם ישראל אכן מבצעת פשעי מלחמה בעזה? האם מותר לישראל למנוע מעזה חשמל מים ותרופות? מי אחראי לאוכלוסייה בעזה? האם לנצח נפסיד מול טרור אכזרי שמתחבא בין אזרחים?


עו"ד עידן אבוהב מנסה להסביר לציבור מה באמת אומר המשפט הבינ"ל ועד כמה הוא פורש בצורה שגויה, בישראל ובמערב, במשך שנים רבות.


מה זה "המשפט הבינ"ל" שכולנו מפחדים מפניו?

המשפט הבינ"ל הוא שם קוד לפרשנות שניתנה להוראות אמנות ז'נבה (ולעוד אמנות רבות כמובן אבל אנחנו נתמקד בדיון זה באמנות ג'נבה בלבד) מדובר בארבע אמנות שונות, שנוסחו ונחתמו בז'נבה שבשווייץ בין השנים 1864–1949. האמנות לא אוסרות על מלחמה בין עמים או על טבח הדדי בין צבאות אבל הן כן מבקשות ל"עשות סדר בטרוף" המלחמה. לכן, האמנות מסדירות כמה נושאים עיקריים כגון : החובה למתן טיפול רפואי לפצועים, כולל לחיילי האויב; בתביעה להתנהגות הוגנת עם שבויי מלחמה; באיסור פגיעה מכוונת באזרחים בעת קרב ועוד....


כל המדינות בעולם חתמו על אמנת ז'נבה וזוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שאמנה כלשהי זוכה להכרה בינלאומית מלאה. למרות זאת, מדינות רבות בעולם ביצעו ומבצעות פעולות המפרות את אמנות ז'נבה. הפרות עשויות להיחשב כפשעי מלחמה והמבצעים מובאים בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.( להרחבה ראו ערך זה בויקפדיה)


הניצול הציני שעשו מחבלים ואחרים באמנת ז'נבה כנגד דמוקרטיות

עם השנים למדו ארגוני טרור את הוראות האמנה. יש להם מורים מצוינים בדמות משפטנים בכירים באונ' רבות בעולם, כולל בישראל, שעוסקים בפרשנות מעוותת לאמנה ודורשים ממדינות רבות להימנע ממלחמה יעילה בטרור אם זה כרוך בפגיעה באוכלוסייה, גם אם המחבלים מסתתרים בתוכה כדי להרוג בכוחות הצבא ולירות טילים אל מרכזי אוכלוסייה בישראל. כך נוצר מצב בו דמוקרטיות לא יכולות להכות את המחבלים, שפועלים מתוך ריכוזי אוכלוסייה. לפי גישה זאת לעולם לא נכה את הטרור. לעולם הטרור ינצח!

לא רק המחבלים עסוקים במחשבות ובמסקנות כאלו. קחו למשל את דוח גולדסטון שנעשה לאחר מבצע עופרת יצוקה (1/2009) ובו נקבע כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה, בעת שפעלה נגד החמאס לאחר הפצצות חוזרות ונשנות בישראל. לפי עקרונות הדוח ישראל לעולם לא תוכל באמת לפעול נגד החמאס מאחר והוא לעולם יפעל מתוך אוכלוסייה אזרחית, מתוך בתי ספר, בתי חולים גני ילדים ומפקדותיו ימוקמו בבנייני דירות. יחד עם זאת, כותב הדוח, השופט היהודי ריצ'רד גולדסטון, התעשת וקבע כי הוא חוזר בו ממסקנות הדוח וכי ישראל לא פעלה להרוג אזרחים באופן מכוון. משמע, אזרחים שנהרגו נפגעו כתוצאה מהמלחמה בחמאס ולא כתוצאה מכוונה ישראלית לבצע פשעי מלחמה.

נעמי פלטנר, בת 7 בהירצחה על ידי הנאצים אמילי הנד, בת 8 בהירצחה על ידי מחבלי החמאס.


העולם חייב להתעורר- אסור שאמנת ז'נבה תהיה מסתור לטרור

אמנת ג'נבה מעולם לא נכתבה כאמצעי מילוט והצלה לטרור. מנסחי האמנה לא חשבו שהם יוצרים מפלצת משפטית שנועדה לסייע לרוצחים אכזריים לפעול נגד אוכלו' ומנגד לעצור צבאות סדירים מלרסק את הטרור, גם אם הוא פועל מתוך ריכוזי אוכלוסיה. האמנה נועדה להציל אזרחים שבורחים, האמנה אוסרת על פגיעה מכוונת באזרחים רק כדי לפגוע בהם ולהטיל עליהם מורא. האמנה אוסרת למשל להרוס בית חולים בשלמותו, בתואנה שיש בתוכו מחנה צבאי. אבל האמנה לא נועדה למנוע מצבא סדיר להרוס מוקדי טרור, שבסביבתם יש אזרחים, גם אם חפים מפשע.


עיקרון המידתיות (הפרופורציונאלית) הוא אחד מאבני היסוד של האמנה. משמעותו היא שככל שפגיעה במטרה צבאית כרוכה בסיכון אזרחים הרי מדינת ישראל חייבת לשאול עצמה האם ההישג הצבאי מצדיק את ההרג האזרחים. פרשנות נכונה של עיקרון המידתיות תצמצם פגיעה באוכלוסייה מחד תוך השגת המטרות הצבאיות חשובות ומוצדקות. קחו למשל את הריגתו של רב המרצחים סלאח שחאדה שנהרג עם 15 מבני משפחתו, לפני שהצליח להוציא לפועל סדרה של פיגועים רצחניים בערי ישראל, או של מפקדי הג'יהאד במאי 2023 יחד עם מס' בני משפחתם. אף אחד מהמקרים לא נחשב להיות פשע מלחמה ואף חייל ישראלי לא נחקר או הועמד לדין. למה. כי זה היה פרופורציונאלי - הם תכננו להרוג עשרות אזרחים בישראל ועל כן היה צידוק להרוג אותם גם במחיר חיי בלתי מעורבים.



מאידך. חשוב להבין שעיקרון זה משתנה עם הזמן. מה שלא היה מידתי בעבר יחשב מידתי היום. כך למשל בשנת 2003 היתה אפשרות להרוג את כל צמרת החמאס במבצע "קטיף כלניות" באמצעות הפצצת בניין בו הם התאספו לפגישת עבודה. ברגע האחרון שונה סוג הנשק כדי לא לפגוע בדיירי הבניין והתוצאה .... הפצצה שרטה את הבנין וכל צמרת החמאס נמלטה על נפשה. סביר להניח שהיום המידתיות תשתנה וההחלטה תהיה שמחיר הריסת בניין שלם על יושביו תהיה מידתית ביחס לתוצאת הריגת על צמרת החמאס. כך למשך בעבר לא היה טעם בהרס בית החולים שיפא על מנת להרוס את מפקדת החמאס הראשית שמתחתיו. פשוט מהסיבה שחיסול צמרת החמאס לא הייתה מטרה צבאית אמיתית ומעבר לכך, גם אם היו הורגים את כל צמרת החמאס , למדינת ישראל לא היתה מטרה להרוס את כוחות הצבאים לחלוטין. לכן , פגיעה בבית החולים שיפא אז היתה פשע מלחמה - התוצאה לא היתה מצדיקה את הפגיעה באוכלוסייה .


היום לעומת זאת, כאשר המטרה היא חיסול מוחלט של החמאס כארגון אזרחי וצבאי ברור שצמרת החמאס ומפקדותיה מהוות מטרה צבאית לגיטימית שראוי להשיג אותה גם במחיר פגיעה קשה בבית החולים. לכן, ככל שידוע שהם מצויים בתחתית בית החולים, יהא זה מוצדק להפעיל פצצות חכמות על מנת לפגוע במנהרות שמתחתיו. החובה היחידה שחלה על מדינת ישראל היא למזער את הפגיעה בשאר בית החולים , ככל שהדבר אפשרי.


אמנת ג'נבה לא פוטרת את אחריות החמאס על האוכלוסייה בעזה.

עד היום מקובל היה לחשוב שמאחר והחמאס אינו צד לאמנה ישראל היא היחידה המחויבת לו . התשובה לכך היא שזאת טעות משפטית. החובה להגן על אזרחים נחשבת להיות " משפט מנהגי" שבעצם מהווה מעין חוק עולמי החל על כולנו. זה לא משנה אם החמאס הוא צד לאמנה או לא. החמאס לא יכול לירות על אוכלוסייה במטרה להשמיד אותה ואינו יכול להשתמש בבתי ספר, גני ילדים, בתי חולים ובנייני מגורים כבסיסי צבא הם הוא פוגע בישראל. במילים אחרות על החמאס חלה חובה חוקית להימנע משימוש באזרחיו גם אם הוא לא מדינה ולא מכיר באמנת ז'נבה. הוא חייב להילחם הרחק מהם ולא לפעול מתוכם. אם כבר מישהו מבצע פשעי מלחמה - זה פחדני החמאס שמשתמשים באוכלוסייה כמגן ולא ישראל שמחויבת לצמצם פגיעה באוכלוסייה אבל לא מחויבת להגן עליה בכל מחיר.


הכותב הוא עו"ד, מרצה למשפט חוקתי, פלילי ומשפט פוליטי.


אהבת את המאמר ? העתיק.י את הלינק והפיצ.י באמצעות Whatsapp או ברשתות החברתיות







bottom of page