top of page
  • תמונת הסופר/תidan abuhav

בגידת הרופאים

מה תהיה תוצאת עזיבה המונית של רופאים את ישראל? מי יהיו אלו שישלמו את המחיר על כך? עוד טרם העזיבה ההמונית, ניסיתם לתאם תור לרופא מקצועי דרך קופות החולים? בהצלחה.


הערת פתיחה : אין בביקורת כלפי צד אחד של המתרס משום הצדקת הצד השני . במילים אחרות. ביקורת כלפי הרופאים אינה הצדקת מהלכי הממשלה.


שביתת הרופאים בחסות ההסתדרות הרפואית פגעה בחולים רבים, ביניהם ילדים, שהמתינו חודשים לטיפולים שנקבעו מראש ובבת אחת גילו לפתע, על השביתה, תוך שנגרמים להם נזק ופגיעה מהותית בבריאותם וכבודם כחולים וכאזרחים. חלק מהחולים המתינו חודשים לטיפול או לבדיקה שנקבעו ויתכן שתורים חלופיים יהיו כבר מאוחרים מידי כדי להצילם. הצידוק למהלך הקיצוני, לפי מנהיגי השביתה, היה שהנזק שנגרם עכשיו לחולים נועד להציל את המדינה מנזק גדול יותר שיגרם בשל "ההפיכה המשטרית/ משפטית", כלשונם. תוסיפו לכך את התוכנית לנטישה המונית של רופאים את ישראל אם יחוקקו חוקים, בעניין זה, וקיבלתם מערכת בריאות שאיננה קיימת.

 
 

ובכן רופאים יקרים. אני לא חולק על עמדתכם לגבי מהלכי הממשלה. אבל תנו לי לספר לכם על לוחמי צדק אחרים של העם היהודי. שגם הם חשבו שעליהם לבצע מעשים קיצוניים שהסבל שיגרם מהם יחסוך לעם סבל גדול יותר. מסתבר שלא המצאתם את הצדקנות הקיצונית היהודית.


בשנת 73 לספירה החליט אחד ממנהיגי המרד הגדול, שמעון בר גיורא, לשרוף את מחסני המזון של קבוצת המורדים היריבה, שהונהגה על ידי יוחנן מגוש חלב ושלטה בהר הבית. המהלך היה מהלך מטורף, לא מוסרי כלפי העם הנצור ובלתי הגיוני מבחינת צבאית. אבל תחושת הצדק העליון, זאת שמשותפת לכל דיקטטור, זאת שמהווה את הצידוק של רודנים לעשות מעשים נפשעים, היא שהובילה את בר גיורא והיוותה צידוק למעשיו. תגובתו של יוחנן לא איחרה לבוא ואנשיו שרפו את כל מחסני המזון, של בר גיורא, בעיר התחתית. גם הם כמובן פעלו מתוך תחושת צדק עילאי.


מחיר הרעב שנכפה על תושבי העיר מתואר היטב בספר "ירושלים. הביוגרפיה" מאת ההיסטוריון סיימון סבאג. ילדים חטפו מזון מפי אבותיהם ואימהות לקחו פירורים מפי עולליהן. המורדים המוטרפים "מצדק אלוהי" אבל בעיקר מרעב פרצו אל בתים ונהגו לחקור באלימות רצחנית את יושביהם כדי לגלות האם הם מסתירים מזון. ציד מכשפות שיסע את ירושלים כשאנשים הוקיעו אלו את אלו כאוגרים וכבוגדים. בספרו מצטט סבג את יוסיפוס פלביוס: "לא הייתה עוד עיר אשר ידעה כסבל הזה ולא קם מעולם דור כה פורה בהמצאת מעשי רשע". צעירים מורעבים שוטטו סחור סחור בכיכרות העיר כרוחות רפאים ונפלו במקום שבו מצאם גורלם. היו אנשים שמתו מחולשת הרעב בעת שניסו לקבור את בני משפחתם שמתו לפניהם. הרעב כילה משפחות שלמות בבתיהן, בני ירושלים ראו את יקיריהם מתים בעיניים פקוחות ובפיות פעורים אך לא יכולים היו לסייע להם כי מזון אין. סבאג מתאר את ירושלים, על מגדליה האדירים, חומותיה ומבני הפאר של הורדוס, בראשם המקדש, כאחוזת קבר מפוארת ומצחינה.


אז רופאים יקרים. אל תדברו איתנו על מעשים מתוך "תחושת צדק עליונה" המצדיקה את השביתה הפוגענית ואת המהלך שאותו אתם מאיימים לבצע. בשולי הדברים אציין כי השביתה התבצעה לאחר שהתקבל התיקון לחוק יסוד: השפיטה בעניין הלכת הסבירות. במה הועיל הסבל, שגרמתם לאחרים, בבלימת החוק שעבר יום לפני?! בדיוק כמו שהועילה שריפת מחסני המזון.


ולגבי האיומים בעזיבה המונית. אם אכן יתרחש הדבר זה יביא לקריסת מערכת הבריאות. התוצאה תהיה ילדים מתים במחלקות אונקולוגיות כין אין מספיק רופאים אונקולוגיים שיעניקו להם טיפול מסור, תורים בלתי אפשריים לכל בדיקה אפשרית ולכל רופא מקצועי של קופות החולים, עיכוב בפיענוח בדיקות שונות עד כי מצב בו רבים יגלו מאוחר מידי שכבר אי אפשר להצילם. השיחה הבאה תהיה נפוצה יותר ויות: "אם רק הייתם מגיעים קודם אפשר היה להציל אתכם" יאמר להם הרופא ... "אבל לא היה תור פנוי ..." יענה החולה שכרגע הבין שהוא גוסס.


מי שיש לו ביטוח פרטי יגלה שהוא התייקר מאוד כי הרופאים שנשארו פה נהנים מביקוש אדיר ועל כן העלו מחירים. חב' הביטוח יגלגלו את זה על הציבור כמובן והפרמיות יעלו בהתאם.... רבים רבים בציבור יאלצו לוותר על הביטוחים הללו. מי שיפנה אל רופא פרטי ללא ביטוח רפואי יגלה שביקור שעלה כ 1,000 ש"ח התייקר כבר לכדי כמה אלפים ואולי למעלה מכך. הרי יש ביקוש של רבים אז מדוע לא להתנהג נכון כלכלית ולהעלות מחירים?!

המצב בבתי החולים יהיה מזעזע. אנשים ימתינו הרבה יותר זמן מאשר ממתינים היום כי לא יהיה רופא שיקבל אותם, האלימות והמתח כמובן יגברו ולא ירחק היום שנשמע על רופא שירה באדם שתקף אותו בחדר מיון כדי להגן על עצמו. גם אם יתמזל מזלו שח אדם והוא יאושפז במחלקה פנימית כדי לטפל בו ... יהיו הרבה פחות רופאים פנויים כדי להעניק לו טיפול נכון ומסור.


יתכן שהרופאים צודקים ואין ברירה אלא לעשות מהלך קיצוני. אבל בואו נזכור שאין דיקטטור מטורף אחד בהיסטוריה האנושית שלא סבר שהמעשה הקיצוני שלו נועד להציל רבים יותר מאשר אלו שימותו.


ודרך אגב, הכיצד התנהגות הרופאים עומדת בקנה אחד עם שבועת הרופא? ועם המחוייבות לרפא כל אדם כערך עליון? אז הרופאים מוכנים עכשיו להגר מכאן באלפיהם כי זה המעשה הצודק? הנכון? כי הם ורק הם יראו לנו את האור?


הכותב הוא עו"ד, מרצה למשפט חוקתי, פלילי ומשפט פוליטי.


אהבת את המאמר ? העתיק.י את הלינק והפיצ.י באמצעות Whatsapp או הרשתות החברתיות



bottom of page